Pazar, Eylül 18, 2011

Linksys Cisco WAG320N ile Ev Ağımı Yeniledim

Öncelikle belirteyim; bu bir inceleme yazısı değildir. Sadece bir modem seçme süreci sonrası tecrübelerimi paylaşmayı amaçladım. Özellikle dijital teknoloji ile ilgilenen hemen herkes artık birşey satın almadan önce internet araştırması sürecine giriyor. Kararını verdikten sonrada gerek internet gerek mağazadan satınalmasını gerçekleştiriyor. Bende öyle yaptım doğal olarak. Forumlarda yazılıp çizilen kullanıcı tecrübelerini okumak zaten işin en vakit alan kısmı. Okudukça her dakika fikirleriniz değişirken fanatik kullanıcıları diğerlerinden ayırıp ihtiyaç ve beklentilerinizden de sapmamanız gerek.

10 yıla yakın zamandır ADSL bağlantım için Airties RT-210 modem kullanıyordum. Son zamanlarda ağ üzerindeki kablosuz veri transferi hızını arttırma ihtiyacı iyice farkedilir hale gelmişti. Böyle bir değişiklik yapacaksam ağa, bilgisayara bağlı olmayan ve dosya paylaşımı yapabileceğim bir harddiskte bağlayabilmeliydim.

Bu noktadan yola çıkıp araştırmaya başladığımda karşıma güncel 2 model çıktı. Airties 5452 ve Linksys Cisco WAG320N. Önce yıllardır Airties ile hiç sorun yaşamadığımdan, tekrar Airties ile devam etmeyi düşündüm. Ama bu model ile ilgili neredeyse hiç kullanıcı tecrübesine ulaşamadım. Olanlarsa tatmin edici değildi. Ama nede olsa Airties'dı bu 7/24 desteği vardı sonuçta. Forumları deştim iyice. Linksys'in adındaki "Cisco" ve tasarımındaki radikal farklılık beni bu modele itmeye başladı sanki. Forumdaki kullanıcılardan bir grup çok memnunken bir grup yerden yere vuruyordu. Hatta bir linksys yetkiliside bıkmış olacak ki olumsuz konuşan kullanıcılara vermiş veriştirmiş. Karar vermek zordu.

Dediğim gibi Airties 5452 ile ilgili yeterli bilgiye ulaşamadım. Sitesinden kullanıcı kitapçığını indirip inceledim ama o da tam istediğim detayı vermiyordu. Örneğin USB disk paylaştırma konusunda yetkilendirme yapılamadığını anladım. (Eğer yanlış anladıysam Airties kitapçığının yetersizliğindendir.)  Aslında bu noktada Airties'ı eledim ve Linksys'i daha detaylı incelemeye başladım. Peki usb disk, NTFS formatı destekliyor muydu? Sorulacak detay çok sonuçta... Evet, iki modelde destekliyormuş.

Linksys hakkında olumsuz konuşanların bahsettiği 3 konu vardı:
  1. Harici anten takılamaması.
  2. Çekim alanı yetersizliği.
  3. Bazen kopmaların olması.
Düşündüm ki;
  • Bu insanların beklentisi acaba tam olarak nedir, benim ihtiyaçlarımla aynı mı? 
  • Modem kurulumu ve network konusunda ne kadar bilgi sahibiler?
  • Bu olumsuz deneyimlerini kaç m2, nasıl bir bina koşullarında yaşıyorlar?
  • Bulundukları ortamda menzil içinde kaç kablosuz modem var? vesaire...
Veee kararımı Linksys Cisco WAG320N den yana kullandım.

Evim 110m2. Ev içinde çekim problemi ile karşılaşacağımı düşünmedim.

Karşı komşu nadiren benim modemimden kablosuz internet kullanıyor. Modemin konumu itibarıyla onda da sıkıntı olacağını sanmıyordum.

2 kat altta annem var. O da zaman zaman kablosuz internetimi kullanıyor. İşte ondan emin değildim. Ama olsun çekmezse Access Point ile bir çözüm bulurdum.

LCD TV ye bağlı WD TV Live ile ağ üzerindeki bu diskten film izlemek, müzik dinlemek ve fotoğrafları TV ye aktarmak istiyordum. Bunu sağlıklı yaptığını söyleyen biriki kişiye rastladım ama denemeden bilemeyecektim. Evet bu konuda riske girdim. Yalan yok.

Neyse lafı fazla uzatmayayım, gittim linksys'i aldım.

Aldığım gün çalışırlığını test edip eski modemi tekrar taktım. Esas kuruluma Cuma akşamı başladım. Çünkü gece uzun olabilirdi. Ertesi günü iş olmamalıydı. :)

O zamana kadarda tüm forumları tekrar tekrar hatmettim. Ayarlarda yapacağım en küçük hatanın bahsedilen  sorunları ortaya çıkarması ve moral bozukluğu ile gidip modemi Airties ile değiştirmekten korktum.

Linksys Cisco WAG320N modemim çalışırken
Kullanılan frekans kanalı öyle bir şekilde seçilmeliymiş ki ortamdaki diğer kablosuz modemlerin kullanıdığı frekans kanalları ile mümkün oldukça üstüste binmemeliymiş. Aksi halde performans kayıpları olurmuş. Bunu da inSSIDer programı ile kolayca görebiliyormuşuz.

Tabloya bakılırsa galiba bu konuda biraz şanslıyım
Modemin ayarları ev kullanıcısı için oldukça profesyonel. Eğer birazda bu işlere merakınız varsa sizi çok memnun edecek özellikler var. Bakın adamlar birde Setup ekranının simulasyonunu yapmışlar. Buradan inceleyebilirsiniz.

Evdeki yerleşimin son durumu
Oldum olası kurulum sihirbazlarını sevmedim. Sanki hep bişeyler kontrolümden çıkıyormuş gibi geliyor. Paronaya belki de bilemiyorum. O yüzden web arayüzünden manuel kurulum yapmayı tercih ettim.
Internet hattı oturduktan sonra ağ kablosu ile birkaç siteye girip denedim. Yazar yazmaz çaat diye geliyordu acayip keyiflendim.
Sıra gelmişti kablosuz ayarlarına. Airties RT210 da WPA kullandığım zaman Vista/Windows7 bağlantılarında çözemediğim bir sorundan dolayı bağlanamama sorunu oluyordu. O nedenle WEP kullanmak zorunda kalıyordum. (Modemi değiştirmek için 2.sebep :)) Yine forumda okuduğum ve bilgisine güvendiğim birinin tavsiyesi üzerine kablosuz güvenliğini WPA2 Personal olarak ayarladım. Notebooktan bağlandım. Sorunsuzca bağlandı.

TTNet 8Mb NETLIMITSIZ tarifesine aboneyim. Bu tarife abonelerinin şikayetleri malum. Hemen bir download testi yaptım. Sonuç mükemmel.

Tüm indirme boyunca 800 ün altına hiç düşmedi.
Wifi, evin en uzak noktasında 2 çizgiye kadar düştü. Yukarıdaki resimden göreceğiniz gibi modemin durduğu duvarın hemen yan-arkası sokak kapısı. O yüzden karşı komşunun evindede en uzak noktada sağlıklı bağlantı kurulabildi. Wifi alıcıların N protokolü desteklemesi burada çok önemli. Zira N protokünde mesafe uzadıkça bağlantı stabilitesi artıyormuş. ;)

Sıra geldi 2 kat altta annemin evinde kablosuz bağlantıyı denemeye. Eski modemde zar zor ama tek çizgi çekiyordu. Bağlantı çok yavaşlıyordu. Ama hiç yoktan iyiydi. Fakat sadece modemin konumu ile aynı dikey eksende çekiyordu. Zaten fazlasını beklemiyordum. Denedim ve hiç sinyal alamadım. Kullandığı notebook, Toshiba Tecra A1. Oldukça eski bir model. Dahili kablosuz arabirimi yok. Onun yerine PCMCIA den takılı Airties PCC2 var. Yanımda denemek için Tenda W311U kablosuz usb alıcı vardı. 150Mb N destekli. Bunu taktığımda birden 3 çizgi sinyal almaya başladı. Gözlerime inamadım. Bağlantı hızı 72Mb görünüyordu. Bingo :)

Kızımın odasındaki masaüstü bilgisayarını özellikle ağ kablosu ile bağlamıştım. Bu makina zaten direk bağlantı hızını 1 Gigabit olarak gösterdi. Bu arada tüm ethernet portları Gigabit.

Ağ ve kablosuz bağlantı işini hallettikten sonra artık disk ile uğraşabilirdim. Modem, USB diski(NTFS) bağladığımda hiç sorunsuz tanıdı. Bilgisayarlarda bir ağ diski olarak görebiliyor tanımladığınız kullanıcı adı/şifre ile bağlanabiliyorsunuz. Veri aktarım hızı büyük dosya transferleri için yavaş. Ortalama 2.5~3MB/sn. Ancak streaming yapmak için son derece yeterli. Zaten esas amacımda bu.

WD TV Live testine geçmeden önce hazırladığım ağ şemasını aşağıda görebilirsiniz.
Ev Ağım

Belki bilmeyenler olabilir. WD TV Live HD video dahil, medya dosyalarını TV nizde oynatmanızı sağlayan bir playerdır. Üzerine direk usb port üzerinden disk takabileceğiniz gibi ağ paylaşımları üzerindeki dosyalarada erişebilir. Youtube gibi internet videolarını da izleyebilir dilerseniz yine usb port
üzerinden kablolu/kablosuz klavyede bağlayabilirsiniz.

Bugüne kadar keyifle kullandığım WD ye usb üzerinden bağlı olan diski alıp modem üzerine bağladım.  Ki ağa bağlı tüm bilgisayar veya akıllı telefonlar bu diskteki medyalardan faydalanabilsin.

Önce modem setupından disk erişimi için sadece okuma yetkisi olan "wd" diye ayrı bir kullanıcı tanımladım. Ayrıca modemdeki "media server" özelliğini aktif hale getirdim. (Akıllı telefonlar bunu kullanacak)

WD yi açtım. "Network Share" menüsünden kullanıcı/parolayı girdim. Yaklaşık 2-3 sn. sonra dizin geldi. :) Önce HD olmayan normal bir film denedim. Film oynamaya başladı. O da ne? Kumanda çalışmıyor. Film arkada devam ediyor. Cihazı yeniden başlattım. Yine aynı şey. Canım sıkıldı...

Interneti taramaya koyuldum. "Network Share" yapınca kilitlenmeden bahseden yerli / yabancı kimse yok. İlginç. O zaman hata bende olmalıydı. Sakin kafa ile düşününce aklıma geldi. Bu cihaz bu diske ayar ve cache tutmak için bişeyler yazıyor. ".wd" diye bir dizin oluşturuyor. O zaman ben niye sadece okuma yetkisi verdim??? Hemen düzelttim. Ardından ".wd" dizinini sildim. Her ihtimale karşı WD'yi de fabrika ayarlarına getirdim. Tekrar denedim. Sonuç mükemmel. Şimdi oldu işte. Hemen 1080P film denedim. Onda da hiç takılma olmadı. Ses/görüntü senkronizasyonunda bozulma da yok. E daha ne? Süper, süper...

Android' e gelirsek; Samsung Galaxy Tab' ımdan diske erişip dosya transfer işlemlerini yapmak için AndSMB programı harika çalışıyor. Disk üzerinden müzik dinlemek için AllShare veya AndroMote veya 2Player gibi dlna destekli playerlar modem üzerindeki media server ı direk görüp medya dosyalarını oynatabiliyorlar. iPhone içinde benzer programlarla erişebiliyorsunuz.

Sonuç olarak;

Sizinde ihtiyaçlarınız yukarıda anlattığım koşullarda ise; evet bu modemi kesinlikle tavsiye ederim.

Faydalı olması dileğiyle ...





13 yorum:

  1. Bence oldukça detaylı ve işe yarayacak bir inceleme olmuş aynı modemi kullanıyorum benzer bir konfigürasyon deneyecektim. Beni bayağı bir araştırmadan kurtardınız. Sağ olun :)

    YanıtlaSil
  2. İnceleme için teşekkürler, gayet güzel olmuş. Nevarki bu marka ile ilgili geçmişten gelen bir çekincem var. Bunun üzerine dahili anteni de olması beni düşündürüyor. Sormak istediğim evin içindeki en uzak odada N modda mı 2 diş çekiyor?

    YanıtlaSil
  3. Engin, 2 diş durumu en uzak noktada ve -gardrobuda araya engel olarak koyduğumda- çekiyor. N moddadır herhalde çünkü bu denemeyi Galaxy Tab ile yapmıştım. Bunun dışında; modemin bulunduğu hizada 2 kat aşağıdaki dairede 3 diş çekiyor. Kesilme, kopma hiç bişey yok. Tabi burada "diş" konusuna çok takılmadan "throughput" a bakmak lazım.

    YanıtlaSil
  4. Verdiğiniz yoruma çok teşekkürler. Ben de şu sıralarda eski modemimi değiştirme aşamasındayım. Yeni modem olarak 300 Mbps, Dual bant (2.4 ve 5 GHz) bir modem kullanmak istiyorum. Ayrıca alt kattaki kör noktalar için de bir repeater kullanmam gerekiyor. Sistemimde bir adet de Epson Wireless printer var. Printer malum 2.4 GHZ de çalıştığından printeri kullanacağımız zaman (pek sık olmuyor) modemi 2.4GHz e döndürmek gerekecek. Çünkü her iki banti aynı anda kullanabilen bir modem ve repeater bulamadım. Yaptığım araştırmada Airties 5452 modem ve Airties 4420 repeater kombinasyonu uygun görünüyor. Sizin kullandığınız Cisco için Dual bant repeater bulamadım. Bu arada evde 3 adet Macintosh laptop kullanılıyor. Bilmiyorum bu konuda ne önerebilirsiniz?

    Zaman ayırıp cevap verebilirseniz çok makbule geçecek.

    Teşekkür ederim.

    Ayın Şeren
    aydinseren@gmail.com

    YanıtlaSil
  5. Aydın Bey, bildiğim kadarıyla 5 ve 2.4GHz i aynı anda kullanabileceğiniz bir modem/repeater yok. Varsa da eminim ev kullanımı için biraz tuzludur. Açıkçası repeater konusunda pek araştırmaya girmedim.

    YanıtlaSil
  6. Tebrikler, mükemmel bir inceleme yazısı olmuş. Aynı modemi geçen hafta aldım. Alırken başta donanımhaber forumları olmak üzere bir çok forumda çekim sorunu yaşandığı yazıldığını biliyordum. Oysa çalıştığım işyerinde kullandığımız ekipmanlardan sorunsuz olan tek grup cisco cihazlarıydı. Bu iki durumu terazinin kefelerine koydum ve başka seçeneğim kalmaması nedeniyle modemi alıp kurdum. Son 2-3 yıldır yaşadığım modem ve internet sorunları bu modemle sona erdi. Çok ama çok memnun kaldım. Doğru bant ayarı ile onlarca wireless yayının arasında hiç interferans sorunu yaşamadan rahatlıkla kullanılan bir yayını var. Güçlü, tertemiz ve sorunsuz bir modem ve internet kullanımı için iyi bir seçim oldu. Şimdi ise USD disk ile media server'ı kuruyorum. Yazınızdan çok faydalandım. Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  7. Rica ederim. Faydalı olduğuna çok sevindim.

    YanıtlaSil
  8. Merhaba aynı modemden bende aldım. Kapsama alanı, sağladığı wireles printer bağlama olanakları ve HD paylaşım özellikleri ile çok üstün. Ancak sürekli kesilme / Kopma sorunları yaşamaya başladım. TTNET ile hatları kontrol ettirdim ancak sonuç yok. çok sık kesilip gidip geliyor.
    Ayarları kontrol konusunda yardımınızı talep ediyorum. Sizce ne olabilir sorunum ?

    Şimdiden teşekkürler,
    ilker civa
    ilkerciva@gmail.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle güzel anlatım için teşekkür ederim.
      Cihazla genel anlamda memnunum. Evde Synology NAS 212 Server var. Önceki modemle transfer hızlarım 10-12 mbit arası gezerken şimdi 35-40 mbit arası dosyaları transfer edebiliyorum. Fakat son 4-5 gündür aynı sorunlar bende de var. DSL ve Internet ışıklar sık sık sönüyordu ve kopmalar yaşıyorum. TTNET ile Telekom'u arayıp hatlarımı kontrol ettirdim, hatların temiz olduğunu söylediler fakat sorun devam ediyordu.Biraz önce Fabrika ayarlarına döndüm. Şimdilik sorun yok. Umarım sorunda devam etmez.

      Sil
  9. Merhaba,
    TTNET ile kısa süre olsada bu modem üzerinden kullanmıştım. Ancak belirttiğiniz gibi bir kopma sorunu yaşamadım. Fabrika ayarlarına dönüp farklı kanalları seçmeyi deneyebilirsiniz. Bir de wifi alıcınızın driverı güncel mi? Sorun bazen o taraftanda kaynaklanabiliyor.

    YanıtlaSil
  10. Aynı modemi kullanıyorum ama harddiskimden dosya gorup izliyorum ama pclerden windows8 ve macprodan bu wıfı hdd dosya transfer edemiyorum

    YanıtlaSil
  11. wag 320n güzel sinyali kuvvetli stabil

    YanıtlaSil
  12. elime yeni geçen bir modem yazdıklarınız çok faydalı oldu sizin sayenizde modemi kullanmaya karar verdim =)

    YanıtlaSil